Planowanie ciąży ma ogromne znaczenie. Warto wówczas udać się do lekarza ginekologa, wykonać odpowiednie badania i po ocenie stanu zdrowia rozpocząć przyjmowanie odpowiednich witamin i minerałów. Niezmiernie istotny jest zdrowy i higieniczny styl życia, wysiłek fizyczny, regularne odżywianie, sen w odpowiedniej ilości.

Aby optymalnie zadbać o zdrową, fizjologiczną ciążę oraz o przyszłe zdrowie maluszka warto przed zajściem w ciąże pamiętać o:

  • wizycie przedkoncepcyjnej u ginekologa i przyjmowaniu zaleconych przez niego witamin m.in. kwasu foliowego,
  • wizycie u stomatologa i wyleczeniu wszystkich istniejących ubytków,
  • kontroli masy ciała, również poprzez regularny wysiłek fizyczny i zbilansowaną dietę,
  • rezygnacja z używek, niebezpiecznych dla ciąży leków,
  • unikanie stresu, uciążliwych warunków pracy zawodowej,
  • wykonanie zaległych szczepień ochronnych, szczególnie tych, których nie powinno się wykonywać w ciąży.

Jaki sport w ciąży

Sprawność fizyczna jest niezmiernie istotna dla przebiegu nie tylko samej ciąży, ale i porodu oraz późniejszego połogu. Regularnie ćwiczące kobiety o dobrej ogólnej kondycji fizycznej łatwiej znoszą uciążliwości związane z ciążą oraz szybciej
i łagodniej przebiega ich poród. Również szybko dochodzą do sprawności tuż po porodzie i w połogu, który trwa 6 tygodni po porodzie. Na rynku usług fitnesowych dostępna jest dość szeroka oferta zajęć ruchowych dostosowanych do potrzeb kobiet w ciąży fizjologicznej. Wysiłek fizyczny w ciąży nie powinien być zbyt intensywny, zawsze konieczna jest wcześniejsza konsultacja ginekologa prowadzącego ciążę
i zachowanie zdrowego rozsądku.

Jak dbać o ciało w ciąży

Oprócz dbania o odpowiednią wagę ciała oraz o regularną, umiarkowana aktywność fizyczną i dietę w ciąży warto również pamiętać o odpowiedniej pielęgnacji skóry twarzy i ciała. Jednym z problemów skóry w ciąży są powstające
w końcowym trymestrze rozstępy. Są to rozstępy całej grubości skóry, które pozostawiają trwały ślad. Dlatego najlepiej jest działać profilaktycznie, aby w ogóle nie doszło do ich powstania, zamiast potem niwelować ich widoczność. Rozstępy najczęściej pojawiają się w ostatnim trymestrze ciąży, choć mogą być widoczne już wcześniej, na brzuchu i skórze piersi. Są efektem narastającego napięcia skóry, gdy brzuch i piersi rosną. Dlatego specjalne preparaty przeciwdziałające powstaniu rozstępów najlepiej używać od samego początku ciąży. Uelastyczniają one
i nawilżają skórę. Zwykle stosowane są dwa razy dziennie przez okres ciąży, ale i kilka lub kilkanaście tygodni po jej zakończeniu. Oprócz bezpiecznego i odpowiedniego składu niezmiernie istotna jest również technika ich stosowania i wklepywania okrężnymi, masującymi ruchami.

Dieta mamy ciężarnej – jedz dla dwojga, a nie za dwoje!

Odpowiednia dieta kobiety w ciąży to inwestycja w zdrowie jej
i dziecka. Powinna być oparta na zasadach zdrowego żywienia. Organizm matki musi otrzymać wystarczającą ilość składników odżywczych, aby wykonać ogromny wysiłek jakim jest utrzymanie ciąży i karmienie piersią. Dieta kobiety ciężarnej
i karmiącej piersią powinna zawierać 5 urozmaiconych posiłków dziennie, uwzględniać wartościowe źródła białka, węglowodanów złożonych, wysokiej jakości tłuszcze, witaminy
i składniki mineralne. Warto unikać podjadania i nadmiernych zachcianek, aby utrzymać regularny, mieszczący się w normie przyrost masy ciała. Masa ciała powinna być kontrolowana minimum jeden raz w miesiącu. Prawidłowy przyrost masy ciała w ciąży, u kobiety z prawidłową masą ciała przed ciążą, mieści się w zakresie 11,5-16 kg dla ciąży pojedynczej, a 16-20,5 kg dla ciąży bliźniaczej. Dla kobiet z nadwagą lub otyłością przed ciążą przyrosty masy ciała są mniejsze, odpowiednio 7-11,5 kg
i 5-9 kg (wg Instytute of Medicine w Stanach Zjednoczonych).

Wybór właściwych składników diety ułatwi kontrolę masy ciała przyszłej mamy. W jadłospisie nie powinno zabraknąć pełnoziarnistych produktów zbożowych, mięsa, ryb, jajek, mleka i produktów mlecznych, warzyw i owoców. Do picia polecane są: woda źródlana lub mineralna niskozmineralizowana w ilości minimum 1-1,5 litra dziennie, wybrane, dozwolone dla ciężarnych herbaty ziołowe
i owocowe, soki świeżo wyciskane bez dodatku cukru. Kilku produktów należy jednak unikać w ciąży. Są to używki (tytoń, alkohol), kawa (dozwolona jest filiżanka kawy najlepiej bezkofeinowej), słodycze, posiłki fast food, nadmierna ilość soli (lepiej wybrać sól niskosodową). Kofeina zawarta jest oprócz kawy również w herbacie, kakao, coli i napojach energetycznych. Produkty które powinny być całkowicie wyeliminowane w diecie ciężarnej kobiety to: surowe ryby
i owoce morza, niepasteryzowane mleko, surowe jajka, surowe mięso w tym tatar, sery pleśniowe, słodziki.

Pamiętać warto o podaży kwasu foliowego i witamin zaleconych przez lekarza, w tym witaminy D3. W pierwszym trymestrze ciąży zapotrzebowanie na kalorie nie zmienia się, w drugim trymestrze wzrasta o 360 kcal, a w trzecim trymestrze o 475 kcal. Zalecane jest unikanie wszelkich diet eliminacyjnych, chyba, że za zgodą lekarza.

Pozycja do spania kiedy brzuch przeszkadza

W pierwszym i drugim trymestrze ciąży pozycja do zasypiania
i spania może być dowolna. W trzecim trymestrze, gdy macica jest już duża, zasypianie w pozycji `na wznak` może sprzyjać uciskaniu na naczynia krwionośne biegnące po obu stronach kręgosłupa. Nie ma oficjalnych zaleceń układania do snu kobiety ciężarnej na lewym boku – to mit. Pozycja do spania jest odpowiednia na obu bokach, a przede wszystkim powinna być zmienna, co organizm sam reguluje podczas nocy bez udziału świadomości kobiety. Nic się również nie stanie jeśli kobieta obudzi się w pozycji na wznak. Dobrą alternatywą są specjalne poduszki do spania dla ciężarnych w kształcie banana lub rogala.

Szczepienia ochronne w ciąży

Po konsultacji z lekarzem położnikiem prowadzącym ciąże może okazać się, że wskazane będzie podanie szczepienia przeciwko grypie sezonowej oraz krztuścowi. Są one bezpieczne pod warunkiem prawidłowej do nich kwalifikacji. Chronią zarówno matkę, jak i dziecko. Może okazać się również, że ze względu na indywidualne ryzyko dla danej kobiety lekarz zaleci jeszcze podanie innych szczepionek inaktywowanych (zabitych) np. WZWB. WZWA, polio, wściekliźnie, meningokokom.

polecane produkty

Emotopic - emulsja do kąpieli. Olej konopny, olej canola, olej sojowy.
Emulsja DO KĄPIELI
Emotopic - hydro-micelarny szampon kojący
Hydro-Micelarny SZAMPON KOJĄCY
Emotopic - balsam nawilżająco-natłuszczający do ciała
Balsam nawilżająco-natłuszczającydo ciała
Poprzedni slajd
następny slajd

Inne porady