Czy żywienie dziecka ma znaczenie dla jego rozwoju i przyszłego zdrowia?

Pierwsze dni życia dziecka to kluczowy okres dla późniejszego zdrowia i rozwoju pod wieloma względami. Odpowiednia dieta kobiety w ciąży oraz małego dziecka pozwala na uniknięcie niedoboru czy nadmiaru składników odżywczych. Znajomość zasad prawidłowego odżywiania mamy i dziecka oraz stosowanie ich w tym ważnym okresie ma wpływ na późniejszą jakość życia. Istnieją doniesienia potwierdzające związek żywienia ciężarnej oraz dziecka ze zmniejszeniem ryzyka występowania niektórych chorób cywilizacyjnych, w tym nadciśnienia tętniczego, cukrzycy czy otyłości. Rozszerzanie diety niemowlęcia powinno odbywać się zgodnie z aktualnymi zaleceniami ekspertów zajmujących się żywieniem dzieci. Są one aktualizowane zgodnie z najnowszą wiedzą, ogólnodostępne i publikowane na stronach internetowych wielu portali i poradników. Dla ułatwienia są tworzone przez ekspertów specjalne schematy żywienia niemowląt w postaci tabel oraz poradniki rozszerzania diety. Warto do nich zaglądać, aby postępować zgodnie z najnowszymi zaleceniami.

Czy i dlaczego rozszerzanie diety niemowlęcia jest konieczne? Karmienie piersią i mlekiem modyfikowanym.

Karmienie piersią stwarza wiele naturalnych korzyści zdrowotnych oraz sprzyja tworzeniu szczególnej więzi emocjonalnej matki z dzieckiem. W mleku matki obecne są zawsze odpowiednie proporcje składników odżywczych i przeciwciał jakich potrzebuje maluszek. Skład zmienia się w ciągu doby, a nawet podczas jednego karmienia. Jest zawsze w odpowiedniej temperaturze i zachowuje sterylność. Nie oznacza to jednak, że dzieci karmione mlekiem modyfikowanym są poszkodowane. Obecne technologie pozwalają na modyfikacje mleka zwierzęcego lub roślinnego, aby było ono jak najbliższe składowi mleka kobiecego. Dzieci karmione mlekiem modyfikowanym również mają pełne szanse na prawidłowy rozwój i wspieranie naturalnej odporności. Wprowadzenie do diety niemowlęcia posiłków innych niż mleko, czyli posiłków stałych jest konieczne, aby zapewnić zaspokojenie wzmożonych potrzeb intensywnie rosnącego i rozwijającego się organizmu. W drugim półroczu życia dziecka zwiększa się zapotrzebowanie na energię i różnorodne składniki odżywcze takie jak cynk, żelazo, witaminy, mikro i makroelementy.

Kiedy i jak rozpocząć rozszerzanie diety niemowlęcia? Dlaczego akurat teraz?

Niezmiernie istotne dla zdrowia niemowlęcia jest dostarczanie z posiłków stałych innych niż mleko odpowiedniej ilości żelaza koniecznego do tworzenia krwinek czerwonych, które przenoszą tlen do tkanek. Niemowlę w okresie szybkiego wzrostu jest szczególnie narażone na występowanie niedokrwistości z niedoboru żelaza. Według aktualnych zaleceń żywieniowych rozszerzanie diety niemowlęcia należy rozpocząć nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia życia i nie później niż do ukończenia 26. tygodnia życia dziecka. Niemowlę w drugim półroczu życia zwykle samo pokazuje, że jest gotowe na rozszerzanie diety. Interesuje się jedzeniem, cieszy go jego widok, przygląda się osobom jedzącym, wyciąga rączki do jedzenia, chce je chwycić. Dziecko gotowe na rozszerzanie diety zwykle już stabilnie siedzi z pełnym podparciem pleców, w pełni kontroluje samodzielne ruchy głowy i szyi. Z czasem na widok zbliżającej się łyżeczki z posiłkiem otwiera buzię i aktywnie zdejmuje z łyżeczki podany pokarm smakując go, ruszając wargami i przełykając. W tym newralgicznym okresie kształtowane są bardzo ważne dla dalszego metabolizmu i stylu życia preferencje smakowe i nawyki żywieniowe. To niemiernie istotne dla dalszego programowania metabolizmu i późniejszego ryzyka występowania chorób cywilizacyjnych, w tym otyłości. Niemowlę w wieku pomiędzy 17. a 26. tygodniem życia jest najbardziej otwarte na poznawanie nowych smaków i konsystencji, co pozwala na prawidłowe zbilansowanie diety, a co za tym idzie właściwe wspieranie rozwoju dziecka.

Specjalna żywność dla niemowląt czy domowe posiłki? Jak wybrać właściwie?

Posiłki niemowlęcia powinny zawierać produkty o najwyższej jakości, bez sztucznych dodatków, nadmiaru soli, przebadane i bezpieczne. Należy zwracać szczególną uwagę na ich pochodzenie i uprawę czy hodowlę. Żywność specjalnego przeznaczenia musi spełniać niezwykle restrykcyjne normy. Ogólnie dostępna żywność nawet ekologiczna i bio nie przechodzi tak wielu badań i nie podlega tak ścisłym restrykcjom. Rozwijający się organizm niemowlęcia jest szczególnie wrażliwy na sztuczne dodatki i zanieczyszczenia. Mogą one kumulować się w tkankach oraz wywoływać nietolerancje lub alergie pokarmowe. Niestety przy wyborze żywności trudno kierować się jedynie zmysłami i konieczne jest zwracanie uwagi na odpowiednie atesty. Eksperci do spraw żywienia dzieci rekomendują unikanie kupowania żywności zawierającej pestycydy, konserwanty, sztuczne barwniki, dodatki smakowe i nadmiar soli. Produkty do żywienia niemowląt powinny pochodzić z pewnego źródła, być przebadane, atestowane i jak najbardziej naturalne.

Co mówią zalecenia polskich
i europejskich ekspertów?

Zalecenia polskie (Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci) i europejskie ESPGHAN ( z ang. Europejskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci) są zgodne i według nich rozszerzanie diety niemowlęcia należy rozpocząć nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia życia, ale nie później niż w 26. tygodniu życia. W tym czasie oprócz mleka, które stanowiło dotychczas podstawę diety dziecka wprowadzane są posiłki stałe jak: warzywa, owoce, mięso, kasze, ryby, jajka, pieczywo i inne. Obecnie obowiązujący schemat rozszerzanie diety niemowlęcia jest jednakowy dla dzieci karmionych piersią i mlekiem modyfikowanym.

Rozpoczęcie rozszerzania diety – jaka kolejność i co podać najpierw?

Każdy z nas rodzi się z preferencją smaku słodkiego, dlatego dzieci najczęściej preferują ten rodzaj żywności. Dlatego też zgodnie z zaleceniami ekspertów najlepiej rozpoczynać rozszerzanie diety niemowlęcia od smaków innych niż słodki, czyli od pojedynczych, krajowych, sezonowych warzyw. Dopiero kiedy dziecko zaakceptuje ich smak wprowadzamy do diety kolejne produkty, takie jak owoce, produkty zbożowe, mięso, ryby, jaja, nabiał.

polecane produkty

Emotopic - emulsja do kąpieli. Olej konopny, olej canola, olej sojowy.
Emulsja DO KĄPIELI
Emotopic - hydro-micelarny szampon kojący
Hydro-Micelarny SZAMPON KOJĄCY
Emotopic - balsam nawilżająco-natłuszczający do ciała
Balsam nawilżająco-natłuszczającydo ciała
Poprzedni slajd
następny slajd

Inne porady