Od kiedy karmić dziecko owocami?

Zgodnie z aktualnymi zaleceniami należy dążyć do wyłącznego karmienia piersią przez około 6 miesięcy życia. European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition, jej polski odpowiednik PTGHiŻD oraz inni specjaliści z towarzystw naukowych zalecają, aby pokarmy uzupełniające tj.: owoce, warzywa i kasze wprowadzać nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu (początek 7. miesiąca) życia niemowlęcia. Badania naukowe wykazały, że w tym czasie maluchy najlepiej stymulują tolerancję na pokarmy inne niż mleko. Zbyt późne ich wprowadzanie, odwrotnie zwiększa ryzyko reakcji uczuleniowej, a dodatkowo prowadzi do niedoborów żelaza, gorszego rozwoju dziecka i niedokrwistości.

Należy podkreślić, że dziecko do 6. miesiąca można karmić wyłącznie piersią, a po 6. miesiącu należy nadal karmić piersią (gdy tylko możliwe) pomimo stopniowego wprowadzania pokarmów uzupełniających. Pierwszy miesiąc degustacji, testowania nie jest wykluczeniem posiłku mlecznego. W pierwszym miesiącu rozszerzania diety pokarm uzupełniający możemy jedynie traktować jako starter przed daniem głównym, czyli mlekiem matki. Początkowo podajemy  2-3 łyżeczki warzywa lub kaszki, 1-2 razy dziennie. Po kilku dniach podobnie sprawdzamy kolejne warzywo lub kaszkę.

Przeciery owocowe są słodsze i dlatego zwykle wprowadzamy je później, przynajmniej 2 tygodnie po wprowadzeniu warzyw, tak aby dziecko najpierw przyzwyczaiło się do bardziej neutralnych smaków.

Pojedyncze testowanie małych „przekąsek” pozwala na bezpieczne wychwycenie ewentualnych nietolerancji. Od 7 – 8. miesiąca ilość pokarmów uzupełniających zwiększamy zachowując 3 posiłki mleczne (wg PTGHiŻD). Prowadzący dziecko pediatra chętnie doprecyzuje termin rozszerzania diety w zależności od konkretnego dziecka.

Najbezpieczniej rozpocząć wprowadzanie pokarmów w małych dawkach i po zagotowaniu. Jeśli ktoś nie ma własnej ekologicznej uprawy, to bezpieczniejsze są produkty gotowe tzw. słoiczki, odpowiednie do wieku (według zaleceń lekarza,
a nie producenta).

Na początku, w 6 – 7. miesiącu podajemy starte jabłka oraz musy z przetartych owoców: jagody, maliny, winogrona, jeżyny, porzeczki. Należy pamiętać, że nie możemy podawać nawet najdrobniejszych pestek, aby nie wywołać u dziecka reakcji przeczyszczającej.

Większość owoców: wiśnia, gruszka, morela, brzoskwinia, agrest, arbuz, czy suszona śliwka mogą być podawane w 7 – 9. miesiącu. Z owoców egzotycznych proponujemy banan. Śliwki suszone powinny być dobrej jakości, najlepiej ekologiczne i niekonserwowane związkami siarki. Muszą być wypłukane,
a następnie przegotowane i przetarte. Całe śliwki suszone wprowadzamy w drugim roku życia dziecka. Świeże śliwki, podobnie jak czereśnie uważa się za ciężkostrawne i dlatego możemy je podawać po 12. miesiącu. Dopiero w drugim roku życia możemy wprowadzić: truskawki, poziomki, melon, kiwi, cytryny, mandarynki, pomarańcze, grejpfruty, mango
i papaję.

Owoce są cennym źródłem witamin i minerałów, ale zawierają dużo cukru. Podawane w nadmiarze mogą wywoływać
u malucha bóle brzucha i biegunkę. W pierwszym roku muszą być ograniczone do 150 g w ciągu doby, łącznie z ewentualnymi (niepolecanymi) sokami.

Początkowo ugotowane, a później surowe kawałki owoców (zamiast papek) staramy się wprowadzać tak szybko, jak to jest możliwe, czyli gdy niemowlę potrafi je bezpiecznie pogryźć. Większość dzieci sprawnie gryzie i połyka wszystkie konsystencje dopiero po 12. miesiącu życia.

Przed karmieniem surowymi owocami można przeprowadzić próbę polegającą na wcześniejszym podaniu owocu dziecku do zabawy. Niech go rozgniecie, dotknie nim buzi, a nawet włoży do ust.

Jeśli po 2 godzinach nie stwierdzimy żadnych niepokojących objawów, można podać dziecku owoce do zjedzenia. Po przetestowaniu pojedynczych produktów korzystniej będzie, jeśli będziemy podawać je maksymalnie zróżnicowane. Tym samym porcja każdego produktu będzie mniejsza, a zarazem bezpieczniejsza, a ich różnorodność zwiększy wartość odżywczą posiłku. Mniejsze porcje każdego z produktów stymulują tolerancję na pokarm, a większe zwiększają ryzyko nietolerancji, również alergicznej. Najlepsze są sałatki owocowe i wielowarzywne surówki.

Pediatra przypomina, u starszych dzieci: warzywa i owoce należy spożywać 5 razy dziennie, podczas każdego posiłku, ale nie można zapominać o innych produktach. Dieta musi być zbilansowana.

polecane produkty

Emotopic - emulsja do kąpieli. Olej konopny, olej canola, olej sojowy.
Emulsja DO KĄPIELI
Emotopic - hydro-micelarny szampon kojący
Hydro-Micelarny SZAMPON KOJĄCY
Emotopic - balsam nawilżająco-natłuszczający do ciała
Balsam nawilżająco-natłuszczającydo ciała
Poprzedni slajd
następny slajd

Inne porady