Fizjologiczne zmiany w organizmie przyszłej mamy

Podczas ciąży organizm kobiety przechodzi przez szereg zmian adaptacyjnych, aby mogła się ona szczęśliwie zakończyć urodzeniem zdrowego dziecka. Macica stopniowo powiększa się, aby pomieścić rosnącego maluszka, łożysko oraz wody płodowe. W ciąży dochodzi do wielu zmian hormonalnych, przez co często obserwuje się zatrzymanie wody w organizmie skutkujące obrzmieniami. Stopniowo zwiększa się objętość krwi, jaką serce przepompowuje w ciągu minuty (pod koniec ciąży nawet jest to wzrost o 40%), częstość bicia serca zwiększa się o ok. 10 uderzeń na minutę. Powiększająca się macica w II i III trymestrze ciąży uciska na duże naczynia krwionośne, takie jak tętnica główna czyli aorta i później na żyłę główną dolną. Stąd możliwe są uciążliwe obrzęki rąk i nóg.

Typowe dolegliwości ciężarnych kobiet związane z upałem

  • Upalna pogoda, wysokie temperatury mogą nasilać niektóre typowe dolegliwości ciążowe, takie jak: puchnięcie dłoni, stóp, twarzy, może dochodzić do zastoju krwi w dolnej połowie ciała, co będzie sprzyjać powstawaniu żylaków kończyn dolnych czy powstawaniu pajączków naczyniowych.
  • Niektóre kobiety odczuwają duszność, szczególnie w drugiej połowie ciąży. To fizjologiczne i spowodowane uniesieniem przepony przez rosnącą macicę nawet o 4 centymetry oraz zwiększonym stężeniem progesteronu. Uczucie duszności nie wpływa na codzienną aktywność, ani nie jest groźne. Niestety, w upalne dni również ta dolegliwość może się nasilić.
  • Uczucie zmęczenia, ociężałości, senności może być nasilone zwłaszcza w drugiej połowie upalnego dnia. Warto odpowiednio zadbać o siebie, gdy je odczuwamy i na chwilę się położyć i zrelaksować.
  • Nadmierna potliwość również potęguje się w ciepłe dni. Nie jest to objaw groźny i mija wraz z zakończeniem ciąży.
  • Ze względu na zmiany hormonalne typowe dla ciąży, u niektórych kobiet mogą pojawiać się przebarwienia posłoneczne, czyli ciemne plany na skórze. Niekiedy są one trwałe i dość nasilone, nawet pomimo stosowania ochrony przeciwsłonecznej.

Oto kilka porad jak postępować, aby spędzić udany urlop z ciążowym brzuszkiem:

  • Warto wcześniej zaplanować dobre i bezpieczne miejsce na wypoczynek, mając na uwadze dostępność i odległość od przychodni, apteki czy szpitala położniczego. Najlepiej skonsultować to z lekarzem ginekologiem prowadzącym ciążę.
  • Pamiętajmy o zabraniu na wyjazd dokumentów medycznych ciąży i wszystkich wyników badań.
  • Poprośmy ginekologa o opinię, czy w naszym przypadku nie ma przeciwskazań do kąpieli zarówno w basenie, jak i naturalnych, otwartych zbiornikach wodnych takich jak jeziora, rzeki czy morze. Na plażowe miejsce wypoczynku kobieta w ciąży powinna przewidzieć raczej miejsce zacienione lub w półcieniu.
  • Nieoceniona może okazać się wakacyjna apteczka, wcześniej starannie dobrana i skonsultowana z ginekologiem prowadzącym ciążę. Na wizycie przed wyjazdem lekarz może wystawić receptę na odpowiednie lekarstwa.
  • Pomyśleć trzeba o właściwych strojach, przewiewnych lnianych lub bawełnianych wygodnych sukienkach, koszulach. Najlepiej w jasnych, pastelowych kolorach, które nie będą przyciągały promieni słonecznych. Koniecznie pamiętajmy o nakryciu głowy, np. kapeluszu z dużym rondem lub chuście. Dobrze sprawdzą się wygodne, o nieco większym rozmiarze buty na płaskiej podeszwie, klapki, regulowane sandały.
  • Zadbajmy o zaopatrzenie się w starannie dobrane, odpowiednie dla rodzaju skóry (np. dla skóry wrażliwej, alergicznej) kremy z filtrami przeciwsłonecznymi UVA/UVB, najlepiej o SPF (sun protection factor) 30 lub 50. W upalne dni wskazane jest unikanie nadmiernej ekspozycji słonecznej w godzinach 11-15. Prawidłowo stosowany krem fotoprotekcyjny o SPF 30 do 50 chroni skórę przed ponad 95% promieniowania UVB. Zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego zaleca się nałożenie preparatu na skórę na minimum 20-30 minut przed wyjściem z domu oraz dosmarowywanie się co mniej więcej 2 godziny oraz po każdym wyjściu z wody czy starciu kremu ręcznikiem. Dla kobiet w ciąży, karmiących piersią oraz niemowląt i małych dzieci zalecane są kremy zawierające filtry mineralne, które znacznie rzadziej wywołują reakcje alergiczne.
  • Podczas spacerów i wyjść koniecznie należy zabrać ze sobą butelkę wody źródlanej lub mineralnej i często popijać ją małymi łyczkami. Pragnienie dobrze gaszą również herbaty owocowe, robione samemu soki warzywne, kompoty. Odpowiednie nawodnienie pozwoli uniknąć niebezpiecznych omdleń czy zasłabnięć. Przyszła mama powinna wypijać minimum 2,5-3 litry wody i innych napojów dziennie. Ze względu na działanie moczopędne i odwadniające, nie wskazane jest spożywanie w ciąży napojów zawierzających kofeinę (kawa, cola).
  • Jeśli w trakcie upałów czujesz się słabo, koniecznie kilka razy w ciągu dnia połóż się na płasko z lekko wyżej uniesionymi nogami. Unikaj gwałtownego wstawania, aby nie zakręciło się w głowie.
  • W upalne lato warto postawić na lekkostrawną dietę. Sezonowe, starannie umyte owoce, świeże warzywa, chłodniki, ryby z rusztu zapewnią bogate źródło witamin, składników mineralnych oraz błonnika. Ze względu na ryzyko poważnych zatruć pokarmowych na posiłki wybierajmy sprawdzone, czyste miejsca, unikając przypadkowych budek z fast foodami.
  • Schłodzenie organizmu i ulgę w razie obrzęków nóg może przynieść letni, szybki prysznic lub zamoczenie stóp w misce z letnią wodą. Na skórę obrzękniętych stóp po kąpieli można zastosować np. żel w wyciągiem z kasztanowca lub chłodzący z mentolem.

Kiedy do lekarza?

Warto przed wyjazdem ustalić z ginekologiem postępowanie w razie częstych dolegliwości ciążowych w trakcie upałów oraz kiedy w naszym przypadku konieczna będzie pilna konsultacja lekarska.

Zasięgnij porady lekarza wówczas gdy:

  • Stwierdzisz u siebie ciśnienie krwi 140/90 mmHg lub wyższe.
  • Masz uczucie duszności bądź problemy z oddychaniem.
  • Obrzęki nie ustępują po wypoczynku.
  • Macica nadmiernie się kurczy.
  • Masz gorączkę lub inne objawy infekcji.
  • Pojawiła się niefizjologiczna wydzielina z dróg rodnych.

Pomimo nawet zaawansowanej, fizjologicznej ciąży, dobrze zaplanowana podróż jest dla zdrowej kobiety bezpieczna.
Udanego wypoczynku!

polecane produkty

Emotopic - emulsja do kąpieli. Olej konopny, olej canola, olej sojowy.
Emulsja DO KĄPIELI
Emotopic - hydro-micelarny szampon kojący
Hydro-Micelarny SZAMPON KOJĄCY
Emotopic - balsam nawilżająco-natłuszczający do ciała
Balsam nawilżająco-natłuszczającydo ciała
Poprzedni slajd
następny slajd

Inne porady