Spokojny sen jest ważny!

Spokojny, regenerujący sen jest niezwykle ważny dla rozwoju i komfortu dziecka. Jest również bardzo istotny dla prawidłowego funkcjonowania całej rodziny, ponieważ wyspane dziecko to wyspany opiekun. Kłopoty ze snem, niespokojny czy przerywany sen to częste zjawisko w okresie niemowlęcym, na które skarżą się świeżo upieczeni rodzice. Budzi ono wiele pytań i kontrowersji. Należy zaznaczyć, że każde dziecko jest inne i również w zakresie snu ma różne potrzeby. Podobnie jak u dorosłych, liczba godzin snu na dobę jest zmienna osobniczo. Niemowlęta i dzieci mają niedojrzałą strukturę snu, która z czasem się zmienia. Zwykle pytania i skargi rodziców dotyczą zbyt krótkiego lub przerywanego snu dziecka. To naturalny i normalny stan w tym wieku. Warto pamiętać, że każdy z nas budzi się kilkukrotnie w ciągu snu nocnego i zasypia nawet o tym nie pamiętając, a niemowlę i małe dziecko nie rodzi się z taką umiejętnością. Z wiekiem i z czasem uczy się dopiero samodzielnego zasypiania po nocnym przebudzeniu, a zanim to nastąpi – domaga się pomocy i bliskości rodziców.

Ile powinno spać dziecko. Czy istnieją normy? Jakie są potrzeby dziecka?

Istnieją jedynie podpowiedzi i wskazówki ile godzin na dobę powinno spać dziecko, ponieważ każdy organizm ma w tym zakresie inne potrzeby. Dziecko w pierwszych sześciu miesiącach życia zwykle w ciągu doby przesypia od czternastu do osiemnastu godzin na dobę, a w kolejnych miesiącach ilość snu nieco się zmniejsza – do czternastu – piętnastu godzin na dobę. Sen dobowy można podzielić na sen dzienny, czyli drzemki i sen nocny. Ilość i czas trwania drzemek zmniejsza się wraz z wiekiem. Dziecko w wieku do dwóch miesięcy może korzystać nawet z pięciu czy sześciu drzemek w ciągu dnia, podczas gdy roczne niemowlę śpi już tylko jeden lub dwa razy w ciągu dnia.

Jak zadbać o właściwe warunki do spania? Otoczenie ma znaczenie.
Jak zadbać o właściwe warunki do spania? Otoczenie ma znaczenie.

Jak zadbać o właściwe warunki do spania? Otoczenie ma znaczenie

Istotna dla komfortu termicznego organizmu jest odpowiednia temperatura otoczenia. Najlepiej, jeśli waha się ona w zakresie dziewiętnastu – dwudziestu jeden stopni Celsjusza. Przegrzane i zbyt suche powietrze może utrudniać prawidłowe funkcjonowanie górnych dróg oddechowych, powodować nadmierne przesuszenie błon śluzowych nosa i jamy ustnej, co sprawia dziecku dyskomfort i utrudnia sen. Pokój, w którym śpi dziecko, powinien być zacieniony, cichy, dobrze przewietrzony. Możemy pozostawić zapaloną lampkę o delikatnym świetle lub włączoną cichą, spokojną muzykę. Każde dziecko powinno mieć własne łóżeczko, niezależnie od tego czy z niego korzysta. Łóżeczko dziecięce dostosowujemy do wieku dziecka, aby zapewnić mu zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo. Dla noworodka i małego niemowlęcia materacyk powinien być płaski, niezbyt miękki, wykonany z hipoalergicznego wypełnienia. Pościel najlepiej wybierać bawełnianą, w jasnych kolorach. Maluszek w tym wieku nie potrzebuje jeszcze poduszeczki pod główkę. Niektórzy rodzice wolą, aby ich dzieci zasypiały w specjalnych śpiworkach, co również jest godne polecenia. Dookoła szczebelków lub ścianek łóżeczka warto powiesić miękki ochraniacz, aby niekontrolowany ruch dziecka nie skończył się nabiciem guza lub siniakiem, należy zadbać jednak o jego dobre zamocowanie, aby nie spadło na główkę maluszka.

Rytuały wieczorne - kąpiel, pielęgnacja, masaż

Stałe, powtarzalne, miłe rytuały wieczorne są niezmiernie istotne dla osiągnięcia spokojnego snu niemowlęcia i małego dziecka. Dobrze, aby rozpoczęły się one około 15-20 minut przed planowaną godziną zaśnięcia. Może to być, w zależności od wieku dziecka, kolacja, kąpiel, mycie ząbków, nawilżanie skóry i towarzyszący mu masaż, założenie piżamki, zasłonięcie okien, pożegnanie z innymi członkami rodziny lub przytulankami, przytulanie z rodzicem, ewentualne bujanie w kołysce, w chuście lub na rękach, śpiewanie, tulenie, czytanie bajeczki, ostatni buziak i odłożenie do łóżeczka. Warto zadbać, aby rytuały wieczorne były miłe i przyjemne zarówno dla opiekuna, jak i dla dziecka. Ich powtarzalność i przewidywalność ułatwia wieczorne wyciszenie dziecka, gdyż daje mu poczucie bezpieczeństwa.

Rytuały wieczorne - kąpiel, pielęgnacja, masaż.
Samodzielne zasypianie – czy to możliwe? Kiedy i jak rozpocząć taką naukę.

Samodzielne zasypianie – czy to możliwe? Kiedy i jak rozpocząć taką naukę?

Istnieje wiele sposobów i poradników dotyczących nauki samodzielnego zasypiania dzieci. Każdy dom jest inny i każdy rodzic może wybrać pasujące mu metody. Już nawet 3-4 miesięczne niemowlę można nauczyć tej sztuki. Niemowlęta w wieku 6 miesięcy i powyżej mają już wystarczającą dojrzałość układu nerwowego, aby opanować samodzielne zasypianie. Od lat odchodzi się od metody pozostawiania dziecka płaczącego samemu sobie, czującego strach czy lęk. Pozostawianie dziecka, aby `się wypłakało` nie jest najlepszym sposobem na jego uspokojenie i jest sprzeczne z zasadami „rodzicielstwa bliskości”. Aby zapewnić poczucie bezpieczeństwa dziecku opiekun powinien być obecny podczas odkładania malucha do łóżeczka i w razie płaczu czy niepokoju utrzymać z nim kontakt fizyczny poprzez głaskanie, mówienie ściszonym głosem, śpiewanie, przytulanie. Z czasem dziecko zaśnie samodzielnie, a rodzic będzie mógł opuścić jego pokój.

Nocne pobudki nie biorą się znikąd. Najczęstsze przyczyny. Co można poradzić?

Struktura i fizjologiczne fazy snu determinują spokojne przesypianie przez dziecko całej nocy. W ciągu jednej nocy przechodzi ono przez 4-5 cykli snu, pomiędzy którymi następuje wybudzenie. Tak samo jest u dorosłych. Jednak dziecko nie umie jeszcze samodzielnie zasnąć po każdej pobudce, dlatego woła opiekuna, aby mu w tym pomógł. Potrzebuje wówczas przytulenia, ukojenia, dotyku, poczucia ciepła rąk, stonowanego głosu. Innymi przyczynami niespokojnego czy rwanego snu mogą być problemy z alergią, ząbkowaniem, refluksem, głodem, infekcją, bólem czy swędzącą skórą. Warto pamiętać, iż dzieci bardzo łatwo odczytują emocje opiekunów i reagują na nie responsywnie. Zniecierpliwiony, zdenerwowany rodzic wpływa negatywnie na dziecko, zmniejszając szanse na szybkie uspokojenie i uśnięcie.

Nocne pobudki nie biorą się znikąd. Najczęstsze przyczyny. Co można poradzić?

Spanie razem z dzieckiem w łóżku czy osobno?

Wybór zależy od każdej rodziny. Najważniejsze, aby każde dziecko i rodzic czuli się z tym komfortowo. Dziecko, mama i tata wspólnie podejmą właściwą i pasującą do danej sytuacji decyzję. Jednak ważne jest przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa we wspólnym z dzieckiem spaniu. Aby przeciwdziałać zespołowi nagłej śmierci łóżeczkowej niemowląt (SIDS), niemowlę do snu należy układać w pozycji na plecach, unikać używania poduszek, przegrzewania malucha oraz zrezygnować z używek jeśli zamierzamy spać z dzieckiem.

polecane produkty

Emotopic - emulsja do kąpieli. Olej konopny, olej canola, olej sojowy.
Emulsja DO KĄPIELI
Emotopic - hydro-micelarny szampon kojący
Hydro-Micelarny SZAMPON KOJĄCY
Emotopic - balsam nawilżająco-natłuszczający do ciała
Balsam nawilżająco-natłuszczającydo ciała
Poprzedni slajd
następny slajd

Inne porady