Sen jest bardzo ważny w życiu człowieka, szczególnie dla noworodków, niemowląt i dzieci w wieku rozwojowym. Dzieci podczas snu nie tylko regenerują się, ale także rozwijają oraz rosną. We śnie następuje bowiem między innymi wyrzut hormonu wzrostu. Zdrowy sen jest równie ważny jak prawidłowe odżywianie czy ruch na świeżym powietrzu. Ponieważ struktura snu dziecka jest mało dojrzała i dopiero z czasem ma szansę się zmienić, młodzi rodzice często skarżą się na niespokojny, krótki czy przerywany sen swojego dziecka. Obawiają się, że kłopoty ze snem mogą wpłynąć na prawidłowy rozwój dziecka.

Sen – istotny element życia

Każdy dziecięcy organizm potrzebuje regeneracji i snu. Wyspany człowiek funkcjonuje lepiej, efektywniej, ma energię i chęć do poznawania świata. Rodzice często zadają sobie pytanie jak można pomóc dziecku w lepszym, dłuższym śnie. Pytania takie kierują do innych rodziców, lekarzy czy trenerów snu.

Ile powinno spać dziecko? Czy istnieją normy?

Zapotrzebowanie na sen u każdego dziecka jest inne i zmienne. To kwestia indywidualna, a nawet zmienna w zależności od dnia. Oczywiście zapotrzebowanie na sen zmienia się również z wiekiem dziecka. I tak, w wieku od narodzin do około 2. miesiąca życia dziecko śpi około 16-18 godzin w ciągu doby. W ciągu dnia ma od 3 do 5 drzemek, które łącznie trwają około 8-9 godzin. Reszta doby to sen nocny. W wieku 2-3 miesięcy niemowlę przesypia 14-16 godzin na dobę i w dzień ma 4-5 drzemek, które łącznie trwają 4-5 godzin. 3-4 miesięczne dziecko przesypia 14-16 godzin. Maluszek w wieku 4-9 miesięcy potrzebuje 14-15 godzin snu na dobę w tym 3-4 drzemek trwających około 4-5 godzin dziennie. Starsze niemowlęta w wieku 9-12 miesięcy potrzebują przesypiać około 14-15 godzin dobowo i mają 2-3 drzemki, łącznie trwające od 2 do 4 godzin.

Jak pomóc dziecku w dłuższym i lepszym śnie?

Bardzo ważne są warunki, w jakich dziecko zasypia i kontynuuje sen. Pokój dziecka powinien być wywietrzony, a temperatura otoczenia idealnie, gdyby osiągała 18-20 stopni Celsjusza. Okna powinny być zasłonięte tak, aby pomieszczenie było zacienione zarówno w trakcie snu nocnego, jak i drzemek w ciągu dnia. Nastrój sprzyjający łagodnemu zasypianiu może zapewnić delikatne oświetlenie. Łóżeczko powinno mieć wygodny, atestowany materacyk, u mniejszych dzieci unikamy poduszek, zabawek, ochraniaczy, które mogłyby spowodować uraz czy zaplątanie się w nie maluszka. Do przykrycia można użyć lekkiej kołderki, kocyka z naturalnego materiału czy specjalnego atestowanego śpiworka. Niektóre dzieci zasypiają łatwiej, gdy słuchają `białego szumu`. Choć wyniki badań nad jego skutecznością są niejednoznaczne, u niektórych dzieci szum jest pomocny podczas procesu zasypiania. Źródłem białego szumu może być specjalna zabawka, płyta CD lub aplikacja w telefonie.

Rytm snu dziecka i zbawienne rytuały

Dzieci i dorośli w ciągu snu nocnego przechodzą przez 4 do 6 cykli snu. Pomiędzy nimi następuje kilkusekundowe wybudzenie. Osoby z dojrzałą strukturą snu samodzielnie zasypiają i nawet nie pamiętają tych krótkich wybudzeń. Niemowlęta nie mają jeszcze umiejętności samodzielnego zasypiania po takim wybudzeniu i płaczem sygnalizują potrzebę pomocy w tym opiekuna. Niezwykle ważny jest stały, powtarzalny schemat doby niemowlęcia. Wprowadzenie stałych pór posiłków, spacerów, drzemek i kąpieli reguluje oraz wycisza dziecko, co pomaga w osiągnięciu dobrej jakości snu. Dziecko zbyt zmęczone aktywnościami w ciągu dnia może mieć paradoksalnie kłopoty z zaśnięciem. Dlatego w drugiej połowie dnia warto unikać zbyt dużej ilości bodźców, głośnych zabaw czy wyjść do supermarketu. Rytuał towarzyszący zasypianiu, np. przytulanie, śpiewanie, czytanie, powinien trwać około 5 minut przed drzemkami dziennymi i około 15 minut przed snem. Powinien on być przyjemny zarówno dla dziecka, jak i opiekuna.

Oddzielne łóżeczko czy wspólne spanie z rodzicami?

To, czy dziecko zasypia i śpi samodzielnie we własnym pokoju, czy wspólnie z rodzicami w ich sypialni zależy od indywidualnej decyzji każdej rodziny. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy, a istotne jest, aby wszyscy członkowie rodziny czuli się komfortowo. Dotychczasowe badania nie potwierdziły jednoznacznie przewagi jednego czy drugiego rozwiązania. Na pewno warto znać zasady bezpieczeństwa jeśli zdecydujemy się na wspólne spanie z dzieckiem w jednym łóżku. Nie należy spać z dzieckiem jeśli jesteśmy pod wpływem silnych leków czy używek zmieniających świadomość. Aby nie przygnieść dziecka uważać powinny osoby z otyłością i bardzo zmęczone.

Bezpieczeństwo najważniejsze. Nie zapominajmy o SIDS- Sudden Infant Death Syndrome, czyli zespole nagłej śmierci łóżeczkowej.

Zespół śmierci łóżeczkowej, to śmierć niemowlęcia zdrowego o nieustalonej przyczynie, która ma miejsce podczas snu. Na szczęście znamy czynniki mogące predysponować do jej wystąpienia i możemy ich unikać.
Zatem do wystąpienia SIDS mogą prowadzić:

  • układanie małego niemowlęcia do spania w pozycji na brzuchu, szczególnie w pierwszym półroczu życia;
  • narażenie dziecka na wdychanie dymu tytoniowego;
  • przegrzewanie dziecka;
  • czynniki genetyczne, czyli wystąpienie nagłej śmierci łóżeczkowej w rodzinie.

Monitory oddechu - kontrowersje

Monitor oddychania jest urządzeniem elektronicznym rejestrującym ruchy oddechowe niemowlęcia podczas snu. W razie wystąpienia dłuższej przerwy podczas oddychania we śnie, czyli bezdechu, uruchamia się alarm dźwiękowy. Dotychczas badania nad snem niemowląt nie wykazały niestety, aby to urządzenie w ogólnej populacji zmniejszało ryzyko SIDS. W niektórych rodzinach używanie monitora oddechu wiązało się ze zwiększonym wręcz poziomem stresu rodziców, szczególnie jeśli włączają się sztuczne alarmy. Urządzenia monitorujące oddech niemowlęcia są wskazane u dzieci, u których już wystąpił epizod bezdechu, u rodziny dziecka z SIDS, u niemowląt chorych, a także u których stan krążeniowo-oddechowy nie jest stabilny.

polecane produkty

Emotopic - emulsja do kąpieli. Olej konopny, olej canola, olej sojowy.
Emulsja DO KĄPIELI
Emotopic - hydro-micelarny szampon kojący
Hydro-Micelarny SZAMPON KOJĄCY
Emotopic - balsam nawilżająco-natłuszczający do ciała
Balsam nawilżająco-natłuszczającydo ciała
Poprzedni slajd
następny slajd

Inne porady